Mi is az a Battletech?
Óriási, egyetlen ember által irányítható harci gépezetek, a csatamechek uralják a 31. század harctereit. Gyorsabbak, hatékonyabban irányíthatóak, erősebben páncélozottak és jobban felfegyverzettek mint bármely más harci gép, amelyet valaha ember megépített. A haditechnika állandó fejlesztésére szükség is van, hiszen az emberiség által meghódított csillagrendszereket birtokló uralkodóházak évszázadok óta háborúságban állnak egymással. És ha még ez nem lenne elég, visszatértek háromszáz éves önkéntes száműzetésükből a galaxis Peremére menekült Kerenszkij tábornok követői. A szigorú kasztrendszerbe szerveződött Klánok az eltelt évszázadok alatt genetikai programot dolgoztak ki harcosaik kinemesítésére. A kasztrendszer csúcsán álló harcosok legkiválóbbjai közül kerülnek ki azok a szerencsések, akik génjeikkel hozzájárulhatnak a Klán géntavához. A lombikokban születő újabb generációk egyre tökéletesebbek lesznek, ennek a géntónak köszönhetően. A "tisztavérű" csatamech pilóták erősebbek, ügyesebbek, több intuícióval rendelkeznek, mint a Belső Csillagrendszerekből származó "szabadszülött" pilóták. A vadászgépek apróra tenyésztett pilótái, hihetetlenül jó reflexekkel rendelkeznek, gyakorlatilag a pilótaülésbe "gyártották" őket. A Klánok gyalogságának, a félelmetes külsejű, 2,5-3 méter magas elementáloknak rakétavetőkkel, lézerágyúkkal felszerelt harci páncéljukban esélyük van még egy csatamechhel szemben is.
A BattleTech (a jövő harci technológiája, battle technology, röv. BattleTech) egy alapvetően stratégiai játék, amely az elmúlt tíz év alatt szédületes karriert futott be. Kiadója a FASA Corporation (a céget a hazai rajongók inkább egy másik játékukról, a Shadowrunról ismerhetik). A játékban egy hatszögletű mezőkből álló, változó méretű játéktéren mérkőznek a játékosok által irányított óriásrobotok és egyéb harci egységek. Az alapjáték szabályai könnyen elsajátíthatóak, egy-két óra tanulmányozás után már neki is veselkedhetünk az első csata lejátszásának. A játékban rengeteg, előre kidolgozott robottípus közül választhatunk, természetesen mindegyik más képességekkel, teljesítményadatokkal és fegyverzettel rendelkezik. A harc folyamán ezeket a harci egységeket mozgathatjuk (a tereptípustól és a csatamech sebességétől függően), és lőhetünk velük. A találat sikerét/hatékonyságát befolyásolja a fegyverzet, a láthatóság, a pilóta tapasztaltsága, a szerencse (természetesen kockával is kell dobni) és még sok más tényező. A játékban természetesen kettőnél több játékos is részt vehet, az erőviszonyokat a scenario (a harc előre kidolgozott körülményei) határozza meg. Minden harci egységnek külön "karakterlapja" van, amelyen a kapott sebzéseket jelöljük. Először a páncélzat megy tönkre, majd a robot végtagjai, végül a motor vagy a pilótafülke kerül sorra.
A játék egyik fő vonzereje az aránylag egyszerű, ámde nagy változatosságot kínáló harci rendszer, a másik a kiválóan kidolgozott háttértörténet. A BattleTech világáról eddig 27 regény jelent meg, valósághűvé, könnyen elképzelhetővé téve az otthon, az asztalon lejátszott csatákat. A regények egy következetesen kidolgozott történelmi eseménysorra épülnek, amit maga a játék is megjelenít. Az újabb és újabb játékkiegészítők követik a játék tervezői és a regényírók által kidolgozott történelmi eseményeket, lejátszhatjuk a játék fejlesztése közben kitalált, a Föld birtoklásáért folytatott tukayyidi csatát éppúgy, mint bármely más, a regényekben leírt ütközetet (esetleg más kimenetellel). A játék univerzum állandó fejlődése, fejlesztése olyan változatosságot kínál, amely minden játék rémét, az unalmassá válást hivatott száműzni.
A játék szabályainak legutóbbi, átdolgozott változata a BattleTech Compendium: The Rules of Warfare c. könyvben találhatók meg. A BattleTech, Third Edition doboz tartalmaz egy csomó BattleTech figurát és két játéktérképet is, az induláshoz ez utóbbi megvásárlását javaslom. Hogy a játék teljes legyen, megjelent hozzá egy szerepjáték is, a Mechwarrior (Mechharcos). A Mechwarriorban a BattleTech szabályait természtesen a harcok lejátszására lehet használni, és ez máris egy sikerpont a Mechwarriornak, hiszen egy nagyon jól működő, letesztelt harci rendszert alkalmaz.
A játék népszerűségét mutatja, hogy egyre több BattleTech Center épül az USA-ban (és most már Európában is), ahol a játékosok a fantasztikus óriásrobotok pilótáiként küzdhetnek meg egymással, lélegzetelállító élményt kínáló szuperszimulátorokban. (A londoni BattleTech Center április elején nyílik.) Nemrégiben készültek el az első BattleTech animációs filmek, amelyekben alaposan kihasználták a Silicon Graphics komputerek által kínált grafikai-animációs lehetőségeket. Talán nálunk is bemutatásra kerülnek ezek a filmek a közeljövőben, meggyorsítva a BattleTech hazai népszerűsödését.
Ha részletesebben szeretnél olvasni a Battletech világáról és történelméről, nézd meg a Battletech univerzuma cikkeinket is. Létrehozás: 2003. szeptember 26. 13:02:30 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:20 | Nyomtatási forma |
|